MADDE 100 - YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI - GENEL İLKELER

YEDİNCİ ALT BÖLÜM
Yükseköğretim Kurumları

Genel ilkeler
Madde 100- (1) Üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitüleri kamu tüzel kişiliğine ve bilimsel özerkliğe sahip olmak üzere kanunla; diğer yükseköğretim kurumları ise kanunla belirlenen esaslara göre kurulur. Üniversiteler ve diğer yüksek öğretim kurumları, kanunda gösterilen usul ve esaslara göre vakıflar tarafından da kurulabilir.
(2) Üniversiteler ve diğer yükseköğretim kurumları ile öğretim üyeleri ve yardımcıları, serbestçe her türlü bilimsel araştırma, yayın, açıklama ve öğretim faaliyetinde bulunabilirler.
(3) Rektörler, kanunun belirlediği usul ve esaslara göre öğretim üyeleri tarafından beş yıl için ve bir defaya mahsus olmak üzere seçilir. Vakıf üniversiteleri ile diğer yükseköğretim kurumlarına ilişkin düzenlemeler saklıdır.
(4) Üniversite ve diğer yükseköğretim kurumlarının yönetim ve denetim organları ile öğretim elemanları, üniversitelerin ve diğer yükseköğretim kurumlarının yetkili organlarının dışında kalan makamlarca her ne suretle olursa olsun görevlerinden uzaklaştırılamazlar.
(5) Üniversitelerin ve yüksek teknoloji enstitülerinin hazırladığı bütçeler; Millî Eğitim Bakanlığına sunulur ve merkezî yönetim bütçesinin bağlı olduğu esaslara uygun olarak yürürlüğe konulur ve denetlenir.
(6) Yükseköğretim kurumlarının kuruluş ve işleyişleri, organları ve bunların seçimleri ile üniversite organlarınca denetlenmesi, bilimsel özerklik esaslarına göre kanunla düzenlenir.
(7) Vakıflar tarafından kurulan üniversiteler ile diğer yükseköğretim kurumlarının, akademik çalışmaları ile öğretim elemanlarının akademik unvanları kazanmaları Devlet tarafından kurulan yükseköğretim kurumları için öngörülen hükümlere tâbidir.
(8) Türk Silâhlı Kuvvetleri ve emniyet teşkilâtına bağlı yükseköğretim kurumları özel kanunlarının hükümlerine tâbidir.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

100.maddenin 3 fıkrası değiştirilmeli ve rektör seçimlerinde öğrencilerinde söz hakkı olmalı bir üniversiteyi 5 yıl yönetecek birinin seçilmesinde o üniversitede okuyan öğrencinin benim üniversitem deiği bir yeri yönetecek insanın seçiminde rol sahibi olması daha demokratik olur.nihayetinde üniversitede 5 yıl okuyan öğrenci ve sorunları yaşayan da öğrenci.

Adsız dedi ki...

(1) Üniversiteler ve yüksek teknoloji enstitüleri kamu tüzel kişiliğine ve bilimsel özerkliğe sahip olmak üzere kanunla; diğer yükseköğretim kurumları ise kanunla belirlenen esaslara göre kurulur. Üniversiteler ve diğer yüksek öğretim kurumları, kanunda gösterilen usul ve esaslara göre vakıflar ve özel teşebbüsler tarafından da kurulabilir.
(3) Rektörler, kanunun belirlediği usul ve esaslara göre öğretim üyeleri ve okula kayıtlı öğrenciler tarafından dört yıl için ve bir defaya mahsus olmak üzere seçilir. Vakıf üniversiteleri ve özel üniversiteler ile diğer yükseköğretim kurumlarına ilişkin düzenlemeler saklıdır.
(4) Üniversite ve diğer yükseköğretim kurumlarının yönetim ve denetim organları ile öğretim elemanları, üniversitelerin ve diğer yükseköğretim kurumlarının yetkili organlarının dışında kalan makamlarca her ne suretle olursa olsun görevlerinden uzaklaştırılamazlar. Her türlü yargı izin almadan her görevli hakkında soruşturma ve dava açma hakkına sahiptir. (Dokunulmazlık her kurum ve kuruluş için kaldırılmalıdır.)
(7) Vakıflar tarafından kurulan üniversiteler ve özel üniversiteler ile diğer yükseköğretim kurumlarının, akademik çalışmaları ile öğretim elemanlarının akademik unvanları kazanmaları Devlet tarafından kurulan yükseköğretim kurumları için öngörülen hükümlere tâbidir.

Adsız dedi ki...

(9) İnternet ortamında uzaktan, yerinde eğitim, öğretim amacı ile sanal üniversiteler kurulabilir. Bunun çalışma prensipleri de diğer üniversiteler gibidir.

Yeni anayasa yapılmalı mı?

AKP'nin tavrı kürt sorununun çözümüne olumlu katkı yapıyor mu?

DTP'nin tavrı kürt sorununun çözümüne olumlu katkı yapıyor mu?