MADDE 60 - YASAMA SORUMSUZLUĞU VE DOKUNULMAZLIĞI

Yasama sorumsuzluğu ve dokunulmazlığı
Madde 60- (1) Milletvekilleri, Meclis çalışmalarındaki oy ve sözlerinden, Mecliste ileri sürdükleri düşüncelerden, o oturumdaki Başkanlık Divanının teklifi üzerine Meclisce başka bir karar alınmadıkça bunları Meclis dışında tekrarlamak ve açığa vurmaktan sorumlu tutulamazlar.
(2) Seçimden önce veya sonra bir suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili, Meclisin kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuklanamaz ve yargılanamaz. Milletvekili hakkında seçiminden önce veya sonra verilmiş bir ceza hükmünün yerine getirilmesi, milletvekilliği sıfatının sona ermesine bırakılır ve milletvekilliği süresince zamanaşımı işlemez. Tekrar seçilen milletvekili hakkında soruşturma ve kovuşturma, Meclisin yeniden dokunulmazlığını kaldırmasına bağlıdır.

Alternatif 1
(3) Ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçlarda suçüstü hali dokunulmazlık kapsamı dışındadır. Ancak, bu halde yetkili makam durumu hemen Türkiye Büyük Millet Meclisine bildirir.

Alternatif 2
(3) Ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçlarda suçüstü hali ile zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, hileli iflâs, kaçakçılık, ihaleye fesat karıştırma ve edimin ifasına fesat karıştırma suçlarından dolayı bir milletvekilinin sorguya çekilmesi ve yargılanması için Meclisin kararı aranmaz. Bu hallerde Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı, durumu hemen Türkiye Büyük Millet Meclisine bildirir.

(4) Hakkında suç isnadı bulunan milletvekili, Meclis Başkanlığına başvurmak suretiyle, isnad edilen suçla ilgili olarak dokunulmazlığından feragat edebilir.
(5) Dokunulmazlık kapsamında olmayan suçları işleyen, dokunulmazlığı kaldırılan veya dokunulmazlıktan feragat eden milletvekillerinin yargılanmaları, tutuksuz olarak ve yasama çalışmaları engellenmeyecek şekilde yürütülür.
(6) Türkiye Büyük Millet Meclisindeki siyasî parti gruplarınca, yasama dokunulmazlığı ile ilgili görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.
(7) Milletvekilleri hakkındaki ceza davaları Yargıtayda görülür. Bu davalarla ilgili hazırlık soruşturmasının yürütülmesi, kamu davasının açılması, hükmün temyizi ve diğer yargılama esasları kanunla düzenlenir.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

3.fıkra için 2.alternatif daha iyi

Adsız dedi ki...

Hiç bir millet vekili yazılı, sözlü ifadesinden dolayı suçlanamaz, tutuklamaz, yargılamaz. Millet vekillerinin küfür, hakaret, iftira ve aşağılama, darp içeren söz, fiil ve davranışlardan dolayı izinsiz soruşturma açılır, yargılanır. Bu soruşturma ve yargılama millet vekillerinin çalışmalarını engellemeyecek bir düzen içinde gerçekleşir. Millet vekillerinin işlediği suçlar ağır ceza konusuna girdiğinde de aynı uygulama yapılır. Ceza uygulamaları dönem sonunda gerçekleştirilir.

evrim dedi ki...

sorumsuzluk ve dokunulmazlık kapsamı nedir?ayrıca sunu ogrenmek ıstyrm mesela bı mılletvekılı özel hayatında kavgalı oldugu bı mılltvekılıne olan ofkesını meclıste ckrrsa ona meclıste laf sylrse bu onun yasama sorunsuzluguna grr mı?yanı sadece parlamenter fnksıyonlrını mı korur

Cüneyt Özdemir dedi ki...

Çek mağdurları derneği çek kanunu Anayasal hak ve Kurallar Evrensel hukuk kuralları
çek Mağdurları

Yeni anayasa yapılmalı mı?

AKP'nin tavrı kürt sorununun çözümüne olumlu katkı yapıyor mu?

DTP'nin tavrı kürt sorununun çözümüne olumlu katkı yapıyor mu?