MADDE 18 - KİŞİ HÜRRİYETİ VE GÜVENLİĞİ

Kişi hürriyeti ve güvenliği
Madde 18- (1) Herkes kişi hürriyeti ve güvenliğine sahiptir.
(2) Kişi hürriyeti, aşağıdaki durumlarda, kanunun öngördüğü esas ve usullere göre sınırlanabilir:
a) Mahkemelerce verilmiş hürriyeti kısıtlayıcı cezaların ve güvenlik tedbirlerinin yerine getirilmesi;
b) Mahkeme kararının veya kanunda öngörülen yükümlülüğün yerine getirilmesi;
c) Küçüğün gözetim altında ıslahı veya yetkili merci önüne çıkarılması için verilen kararın yerine getirilmesi;
ç) Toplum için tehlike teşkil eden akıl hastası, uyuşturucu madde veya âlkol tutkunu, serseri veya hastalık yayabilecek kişinin bir müessesede tedavi, eğitim veya ıslahı için alınan tedbirlerin yerine getirilmesi;
d) Usulüne aykırı şekilde ülkeye girmek isteyen veya giren kişinin ya da hakkında sınır dışı etme yahut geri verme kararı verilen kişinin sınır dışı edilmesi.
(3) Yakalama ve tutuklama hâkim kararı ile olur. Tutuklama kararı, suçluluğu hakkında kuvvetli belirti bulunan kişiler hakkında ancak kaçmalarını, delillerin yok edilmesini veya değiştirilmesini önlemek amacıyla verilebilir. Hâkim kararı olmadan yakalama, ancak suçüstü halinde veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde, suçluluğu hakkında kuvvetli belirtiler bulunan kişiyi mahkeme önüne çıkarmak amacıyla veya ikinci fıkranın (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen kişilerle ilgili olarak önleme amaçlı yapılabilir.
(4) Yakalama ve tutuklamanın usul ve esasları kanunla düzenlenir.
(5) Yakalanan veya tutuklanan kişiye, yakalama veya tutuklama sebepleri ve hakkındaki iddialar herhalde yazılı, bunun hemen mümkün olmaması halinde sözlü olarak derhâl; toplu suçlarda ise en geç hâkim huzuruna çıkarılıncaya kadar bildirilir. Kişinin yakalandığı veya tutuklandığı yakınlarına derhâl bildirilir.
(6) Yakalanan veya tutuklanan kişi, tutulma yerine en yakın mahkemeye gönderilmesi için gerekli süre hariç, en geç kırk sekiz saat, toplu olarak işlenen suçlarda ise en çok dört gün içinde hâkim önüne çıkarılır. Kimse, bu süreler geçtikten sonra hâkim kararı olmaksızın hürriyetinden mahrum bırakılamaz. Bu süreler olağanüstü hal, sıkıyönetim ve savaş hallerinde uzatılabilir.
(7) Tutuklanan kişilerin, makul süre içinde yargılanmayı ve soruşturma veya kovuşturma sırasında serbest bırakılmayı isteme hakları vardır. Serbest bırakılma, ilgilinin yargılama süresince duruşmada hazır bulunmasına veya hükmün infazını sağlamak için bir güvenceye veya başka yükümlülüklerin yerine getirilmesine bağlanabilir.
(8) Her ne sebeple olursa olsun, hürriyeti kısıtlanan kişi, kısa sürede durumu hakkında karar verilmesini ve bu kısıtlamanın kanuna aykırılığı halinde hemen serbest bırakılmasını sağlamak amacıyla yetkili bir yargı merciine başvurma hakkına sahiptir. Yargı merci kararını vermeden önce hürriyeti kısıtlanan kişiyi dinler.
(9) Bu esaslar dışında bir işleme tâbi tutulan kişilerin uğradıkları zarar, tazminat hukukunun genel prensiplerine göre Devletçe ödenir.

7 yorum:

odtuluemre dedi ki...

8. maddede yargı organının adı acıkca belırtılmelıdır

Adsız dedi ki...

10)Kişi hürriyeti haksız bir şekilde kısıtlandığı, güvenliği, sağlığı zarar gördüğü, zaman ve iş kaybına sebep olunduğu, maddi ve manevi zarara uğradığı mahkemelerce tespit olduğu takdirde bunun bedeli daha önce karar vererek zarara uğratan mahkeme heyeti tarafından ödenir ve mahkeme heyeti cezalandırılır.
(Günlük hayat içinde yanlış yapan mühendis, doktor... vs. yaptığı iş ve eylemlerden, verdiği zarardan dolayı ceza almaktadır. Aynı şekilde yanlış karar vererek zarara sebep olan mahkeme heyetlerine de ceza verilebilmelidir. Bu anayasanın eşitlik ilkesine, suç ve cezanın ferdiliği ilkesine, hukuk ve adalete uygun olur. 18. maddeye 10. fıkra olarak eklenmelidir.)

Adsız dedi ki...

M.Zeki Aktaş arkadaşıma kesinlikle katılıyorum. Yeter artık PARDON DUMYMAKTAN SIKILDI BU MİLLET.

Adsız dedi ki...

çoooookkk kotuuuuuuuuuu

Adsız dedi ki...

şşşşşşşşşşşşşşşşşşşiiiiiiiiiiişşşşşşşşşeeeeggggiiiiiiiiiiiibbbbiiiiiiiaazzzzzzzzzzz

Adsız dedi ki...

M. Zeki aktaşa katılıyorum. Ayrıca hakim önüne çıkarılma süresinin düşürülmesi ve aileye tutuklamadan hemen sonra bilgi verilmesi pozitif bir yaklaşım.

Adsız dedi ki...

cumhur başknında dahi olmayan fakat tsk.personeli olup amir durumundaki personele verilen yargılama,karar verme ve cezalandırma hakkını tanıyan tsk içhizmet kanunu ve askeri ceza kanunu nun tamamen kaldırılmasını istiyorum.var mı doktorlar kanunu ,var mı öğretmenler kanunu fakat tsk darbeler zamanında kendi kanunu nu yapmış kimse de kaldırmaya bile teşebbüs edememiş.lütfen bu kanun ları kaldırın.

Yeni anayasa yapılmalı mı?

AKP'nin tavrı kürt sorununun çözümüne olumlu katkı yapıyor mu?

DTP'nin tavrı kürt sorununun çözümüne olumlu katkı yapıyor mu?